Op 22 november 1961 is Muziekvereniging DES Linde ontstaan uit een fusie tussen S.D.G. uit de Vuile Riete en de vroegere Woudklank uit Zuidwolde. We zijn trots dat er tot op de dag van vandaag nog 2 leden bij het van eerste uur. 1 lid van het voormalige S.D.G. en 1 lid van de vroegere Woudklank.

In 1961 is Muziekvereniging DES Linde gestart met circa 30 muzikanten onder leiding van de heer Beuving.

De vereniging begon met een orkest en anderhalf jaar later is er ook een drumband bijgekomen. Om de oprichting van de vereniging te kunnen realiseren, waren ruim 350 donateurs betrokken die de vereniging financieel ondersteunden. Voor de aanschaf van nieuwe instrumenten was een bedrag nodig van Fl. 9000,-. Met een renteloze lening van de Gemeente Zuidwolde en door de verkoop van oude instrumenten kon de vereniging bij de firma v/d Glas in Heerenveen nieuwe instrumenten kopen.

Tot op de dag van vandaag zijn wij alle betrokken partijen en in het bijzonder alle 350 donateurs dankbaar, omdat zij het zijn geweest die de oprichting van onze mooie vereniging mogelijk hebben gemaakt.

De contributie bedroeg rond 1961 Fl. 0,35 per lid per week waarvan de dirigentkosten konden worden betaald. Voor Fl. 10,00 per avond inclusief een kop koffie keerde de dirigent na een muzikale avond huiswaarts. Begin jaren ’60 liep het ledenbestand zo terug dat de vereniging genoodzaakt was om alleen met de boerenkapel verder te gaan. 10 leden waren er nog over. Een triest dieptepunt in onze geschiedenis was dit wel.

Gelukkig werd in de beginjaren ’70 de draad goed opgepakt en het langzamerhand steeg het ledenaantal weer. Naast een nieuw orkest werd ook een nieuwe drumband opgericht, die zich later zou ontwikkelen tot malletband. Het ontstaan van de drumband in de begin jaren ’70 onder leiding van Ernst van Genne en 20 leerlingen was een goede aanvulling op het orkest. Na een aantal jaren werd het stokje overgedragen aan Lambert ter Haar.

Muziek verbind ons, al meer dan 50 jaar!
Begin jaren ’70 begon de vereniging met het inzamelen van oud papier. Duizenden kilo’s papier zijn verzameld, op karren geladen en verkocht. Een goede ondersteuning van de verenigingskas.

In 1979 is er nieuw leven in de vereniging geblazen. Tirolerkapel de Lindelanders is ontstaan. Tirolerkapel de Lindelanders is ons paradepaardje. De kapel speelt in allerlei theaters in het noorden van het land, zijn het vaste huisorkest bij ’t Aol Volk uit Emmen en spelen met grote regelmaat op grote feesten en kerstmarkten in de omgeving. In 1980 is de drumband met de Hoogeveense Harmonie naar de kroning van Koningin Beatrix geweest, wat dit jaar een absoluut hoogtepunt was.

Om de vereniging compleet te maken, werd begin jaren ’80 een majorette groep opgericht. Marcherend over straat met het orkest, de drumband en sfeervolle majorettes was dit een prachtig gezicht. Helaas is door het teruglopend aantal leden de majorette groep opgeheven.

Hoewel het marcheren in ons bloed zit en we genoten van het spelen van mooie marsen op straat,van het vele publiek langs de kant van de weg, kunnen veel van onze leden dit omwille van gezondheid of leeftijd niet meer opbrengen. De keerzijde van van deze ontwikkeling is dat de muziekvereniging tegenwoordig optreedt in concertvorm wat ook een zorgt voor een fantastisch muzikale ervaring.

Verschillende dirigenten en instructeurs hebben onze vereniging de afgelopen jaren begeleid. Nu staan het orkest en de Tirolerkapel al sinds 2001 onder leiding van Anne Geert Bartelds. Giovanni Timmermans deelt zijn muzikale expertise alweer sinds 2007 met onze malletband

Een nieuwe tijd is aangebroken, een nieuwe website & een nieuw logo. Tijd voor een vernieuwende, frisse uitstraling. Wij zijn klaar voor de toekomst.

VAN HEDEN NAAR VERLEDEN

Muziekvereniging DES Linde door de jaren heen.
  • 2011 50 JARIG BESTAAN
  • 2001 40 JARIG BESTAAN
  • 1997 OPHEFFING MAJORETTEGROEP
    Wegens te weinig leden bij de majorettegroep is deze helaas opgeheven.
  • 1988 OPRICHTING MAJORETTEGROEP
    Oprichting van de majorettegroep onder leiding van Aleida Broens.
  • 1985 DRUMBAND WORDT MALLETBAND
    De drumband wordt malletband. Melodisch slagwerk zorgt voor een extra dimensie bij het slagwerk.
  • 1980 KRONING KONINGIN BEATRIX
    Samen met de Hoogeveense Harmonie gespeeld bij de kroning van koningin Beatrix.
  • 1979 OPRICHTING TIROLERKAPEL
    De boerenkapel is overgegaan in Tirolerkapel de Lindelanders.
  • 1970 OPRICHTING DRUMBAND
    De boerenkapel wordt gesplitst in een boerenkapel en een orkest. Ook wordt er een nieuwe drumband opgericht.
  • 1966 HISTORISCH DIEPTEPUNT
    Het orkest gaat met 10 leden verder als boerenkapel.
  • 1966 OPHEFFING DRUMBAND
    Helaas is de eerste drumband na een kort bestaan ter ziele gegaan.
  • 1963 OPRICHTING DRUMBAND
    Oprichting eerste drumband
  • 1961OPRICHTING MUZIEKVERENIGING DES LINDE
    Fusie tussen S.D.G. uit de Vuile Riete & de Woudklank in Zuidwolde.