VAN DRUMBAND NAAR HEUSE MALLETBAND

Tegenwoordig is een drumband niet meer enkel een paar trommels en eentonige muziek. Een betere omschrijving voor een drumband is daarom malletband ook wel Melody Percussion Ensembles genoemd.

Een malletband is een slagwerkensemble bestaande uit gestemde en ongestemde instrumenten. Het woord ‘mallet’ komt uit het engels en betekend “hamer”, het staat voor het middel waarmee je op de melodische instrumenten slaat.

De instrumenten bij onze malletband zijn xylofoons, marimba’s, marching-bells, kleine trommen, grote trom, pauken, bekkens en andere kleine effect-instrumenten. Wij kunnen veel verschillende stijlen muziek kan laten horen. We spelen als malletband straatrepetoire zoals marsen en hedendaagse muziek, maar ook in combinatie met ons orkest kunnen wij u een mooi programma laten horen. Met grote regelmaat vernieuwen wij ons repertoire.

Onze malletband bestaat uit ongeveer 16 spelende leden en een aantal enthousiaste leerlingen en staat onder leiding van Giovanni Timmermans.

GIOVANNI TIMMERMANS

Giovanni Timmermans is op 10 jarige leeftijd begonnen bij de drumband en Harmonie in Bunde (bij Maastricht) later ging hij naar de muziekschool in Maastricht. Op 15 jarige leeftijd werd hij Nederlands kampioen in de hoogste afdeling met kleine trom spelen. Dat was het moment dat hij wist om van drummen zijn beroep te maken.

In 1995 studeerde hij af aan het Prins Claus conservatorium in Groningen. Tijdens en na zijn opleiding heeft hij veel ervaring opgedaan in orkesten en bands. Zo heeft hij zelf in verschillende coverbands gespeeld waaronder Woody Wiss, Hooked on Red, Diep Triest II en Swing It Out. Naast freelance-werk speelt hij regelmatig in Double Jazz.

Naast de malletband van Muziekvereniging DES in Linde heeft Giovanni slagwerkgroepen in Nieuweroord en Zuidwolde onder zijn hoede. Sinds 1997 geeft Giovanni inspirerend les aan Scala centrum voor de kunsten in Hoogeveen. Tevens is hij docent en eigenaar van Drumschool Daisybell en geeft hij slagwerk workshops.